Paris

Hej hej, nu är klockan halv tre och jag ligger bara i min säng och vilar. Monique har skrivit ett recept till mig så jag kan gå och hämta ut antibiotika men jag tycker det är lite att ta i. Jag har bara ont i halsen och har haft lite feber och känner mig trött och svag men det är ju sånt som går över efter att man har vilat ett tag. Så nu ska jag vila hela dagen för imorgon ska jag vara barnvakt till Sophi igen mellan kl 2-5 så jag vill vara lite piggare. Men jag äter ingenting för jag orkar inte och jag är heller inte hungrig. Men jag vill inte gå ner i vikt kommer bara bli svag så jag ska äta ikväll.

Jag har tänkt på en sak jag skäms lite att säga det men jag tycker faktiskt inte om staden Paris. Det är en fin stad det finns mycket att se många fina parker men det är helt för stort och för mycket folk överallt. Jag tycker om stora städer men inte denna det är för gråt och för mycket folk som tigger. När man ska någon stans får man sitta i den jävla metron halva dagen. Jag har bestämt mig att jag vill åka här ifrån senast den 10 juli och sen inte komma tillbaka mer kanske på semester men inte att bo här. Jag behöver ett hav nära mig jag mår inte bra utan det.

Här är några bilder på Paris som det är på riktigt tycker jag,
fast det är ju faktiskt vår nu så det är mycket grönare än på vintern.







Lite Fakta om Paris

  • I centrum av Paris bor det 2,2 miljoner människor men i hela Paris när man räknar med förorterna så bor det över 11 miljoner människor!
  • Över 30 miljoner utländska turister besöker Paris varje år, det gör Paris till världens populäraste resemål!
  • Det finns vissa kvarter i Paris där det bor 100 000 människor per kvadratkiliometer!
  • Om Paris var ett land så hade det varit världens femtonde land med att ha störst ekonomi!


Top 10: Turistattraktioner i Paris


miljoner besökare per år
  1. Notre- Dam, 12,8 miljoner
  2. Disneyland, 12,4 miljoner
  3. Sacré-Coeur Montmartre, 8 miljoner
  4. Louvren, 6,6 miljoner
  5. Eiffeltornet, 6,2 miljoner
  6. Centre Pompidou, 5,4miljoner
  7. Slottet i Versailles, 3.3 miljoner
  8. Parc de la Villette, 2,8 miljoner
  9. Musée d´Orsay, 2,6 milljoner
  10. Parc Asterix, 1,8 miljoner

Jag har varit och sett alla utom tre stycken somär Centre pompidou, Parc de la Villette och Parc Asterix så jag får ta och göra det innan jag åker hem!



Kommentarer
Postat av: Anonym

det är nog inte så lätt att vänja sig att bo i Paris om man är inte född i en så stor stad, ganska stressigt.

2009-05-19 @ 21:59:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0